Spara tid när du skriver relevant innehåll för din målgrupp

Många av oss (inklusive jag) uppfattar de flesta arbetsdagar som en kamp mot klockan. Det är mycket som ska göras på begränsad tid och därför kan ett strategiskt och effektivt arbetssätt vara precis vad du behöver. I den här artikeln får du några tips på hur du skriver värdefullt content på ett enklare och mer effektivt sätt.

1. Förenkla idéprocessen

Processen att hitta relevanta ämnen att skriva om kan vara en riktig tidstjuv. För att spara tid kan det vara en god idé att utgå från det du redan vet fungerar:

  • Titta igenom er statistik och se vilka artiklar/ämnen som går hem hos målgruppen just nu.
  • Var inte rädd för att besöka era konkurrenters kanaler på webben för att se vilka uppdateringar som engagerar deras målgrupp mest.
  • Följ branschtidningar, kunder, konkurrenter, leverantörer och andra aktörer inom din bransch på webben för att få idéer och inspiration.  

2. Planera

Det blir ännu svårare att komma på ett relevant ämne att skriva om om du sitter och funderar samma dag som du ska skriva texten. Planera hellre i förväg genom att ta färre och lite längre stunder där du funderar ut flera olika ämnen åt gången. På så sätt gör du skrivprocessen mer effektiv plus att du säkrar att de närmsta uppdateringarna framöver blir av eftersom du redan vet vad du ska skriva om.

3. Sänk kraven  

Du måste inte skriva flera sidor långa texter varje gång. Ofta är det till och med bättre att skriva mer kort och koncist för att öka chansen att målgruppen ska hinna/orka läsa igenom hela texten.

4. Schemalägg din tid  

Om du inte schemalägger när du ska skriva en text finns risken att det aldrig blir av. Alternativet är att du måste stressa ihjäl dig för att få ut din text lagom till deadline. Planera och prioritera så kommer du långt!

5. Sätt upp delmål

Du måste inte skriva klart texten på en och samma gång. Bestäm dig för att skriva ett visst antal ord en dag, skriva konverteringar dagen därpå och korrläsa texten innan publicering den tredje dagen. Genom att sätta upp små delmål under processens gång kan skrivprocessen både bli enklare och roligare.

6. Strukturera upp texten

För att lättare förstå vad du ska skriva är det en god idé att börja med att skriva en kort sammanfattning av vad texten ska innehålla/handla om. Baserat på sammanfattningen delar du upp ämnet i några olika segment, gärna frågor som du vill att texten ska svara på. Detta gör det lättare att få en överblick över texten och även att uppskatta arbetsinsatsen.     

 

Jag hoppas att de här tipsen kan hjälpa dig och ert företag att få ut intressant och relevant innehåll i era olika kanaler på webben. Är något oklart eller om du vill ha hjälp eller stöd i er content-marketing process får du gärna kontakta mig eller någon av mina kollegor. Vi hjälper gärna till!

  • Copywriter

För mig handlar skrivandet om att vara kreativ från början till slut. Att kunna inspirera, påverka och förändra beteenden genom text är för mig både en spännande och rolig process. Genom att fokusera på content marketing gör man det möjligt för målgruppen att söka upp texten själv, inte tvärtom. Som copywriter ser jag fram emot att synliggöra er och era behov på webben, och därmed göra er digitala kommunikation ännu bättre.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *