Så skriver du bra rubriker som funkar för webben

Allitteration är ett av de vanligaste stilgreppen inom reklam och journalistik och har sina rötter i episka verk som Eddan och Illiaden. Språktidningen skrev nyligen att allitteration blivit allt vanligare inom marknadsföring, särskilt vad gäller tryckt media och försäljning i butik. Då borde väl roliga rubriker fungera även för webben? Eller?

Det är sant att roliga rubriker väcker nyfikenhet och köplust

Allitteration är ett typ av rim där flera ord börjar på samma ljud. Ett exempel är barnboksförfattaren (personlig favorit) Lennart Hellsings textrad “Bagar Bengtsson här i stan han har bakat en krokan”. Den här typen av rubriker fungerar utmärkt för att fånga en läsares uppmärksamhet i tryckt media och göra en butiksbesökare shoppingsugen. Det beror på att vi tenderar att läsa texter som väcker nyfikenhet – och köpa därefter. Enligt den amerikanska undersökning som Språkrådet refererar till konsumerar vi hellre på grund av en rolig rubrik än en prissänkning.

Men det är skillnad mellan att skriva för webben och för tryckt media

Men när det gäller att skriva text för webben är det skillnad. Visst kan roliga rubriker väcka nyfikenhet hos läsaren, men risken är att texten inte blir läst överhuvudtaget. Det beror på att Google tar dig på orden. Jag ska ge dig ett exempel:

Om du skrivit en text på webben om kognitiv dissonans inom socialpsykologi, men använt rubriken “Surt sa räven om rönnbären”, så kommer ingen hitta din text vid en sökning på “kognitiv dissonans inom socialpsykologi”. Din text kommer däremot förmodligen dyka upp vid en sökning på “räv och rönnbär”. Använder du däremot “kognitiv dissonans inom socialpsykologi” som rubrik är chansen större att din text hamnar högt upp i sökresultatet hos Google.

Vikten av webbanpassade texter – utan relevanta rubriker hittar ingen din text

Det spelar alltså ingen roll hur rolig och finurlig rubrik du har när du skriver för webben. Är rubriken inte tillräckligt relevant, kommer din text varken bli hittad eller läst – i alla fall inte av rätt målgrupp. När du skriver för webben bör du därför alltid anpassa din rubrik efter innehållet i din text och de sökbegrepp målgruppen för texten söker på. Det bästa är så klart om du hittar en rubrik som både innehåller relevanta nyckelord och väcker nyfikenhet hos målgruppen!

Har du frågor om text, webb eller Content Marketing? Tveka inte att höra av dig till mig eller mina kollegor på Skapa.

 

  • Copywriter

Ett riktigt bra text berör människor och får dem att agera. Som copywriter hjälper jag er ta fram ett relevant innehåll, synliggöra det i digitala medier och väcka känslor hos er målgrupp. Med ett brinnande intresse för språk, kommunikation och reklam ser jag fram emot att hjälpa er nå ut med ert budskap.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *