Damalini-showcase

Kunskapsblogg för Easy-Laser

  • WordPress
  • Fler språkig webb
  • HTML5
  • CSS3
  • Koncept
  • Design
  • Analys
  • Strategi
  • Bättre Google synlighet
  • Fler presumtiva kunder
  • Bättre kundrelationer
  • Modernare presentation

Företag

Mät- och uppriktningssystemet Easy-Laser® utvecklas och tillverkas av av företaget Easy-Laser. Användare i mer än 70 länder runt om i världen löser sina mät­- och uppriktningsproblem med Easy-Laser® produkterna. Easy-Laser arbetar med ledorden: Användarvänlighet, prisvärdhet och pålitlig support både nu och i framtiden.

Uppdrag

Samarbetet med Easy-Laser startade för flera år sedan med att vi designade och utvecklade en ny flerspråkig webbplats. Målet var att skapa en webbplats som fungerar väl över tid och stämmer överens med Easy-Lasers övriga marknadsföring. Vi har senare också fått uppdraget att öka synligheten för EasyLaser® hos Google och därmed dra fler relevanta besökare (presumtiva kunder) till deras webbplats med hjälp av riktigt bra innehåll.

Lösning

För att skapa en så bra webbplats som möjligt baserat på Easy-Lasers behov gick vi tillsammans igenom och tog fram en strategi för marknadsföringen. Med logotyp, färger, typografi och grafiska element skapade vi en helt ny bildmanér – utan att förlora den industriella inriktningen eller den tydliga avsändaren. Vi använder Dynamicwebs publiceringsverktyg för webbplatsen och dess olika språkversioner – engelska, franska, kinesiska, ryska, spanska, svenska och tyska.
För att öka synligheten hos Google och få fler presumtiva kunder att hitta till Easy-Lasers webbplats skapade vi en kunskaps-blogg. Den är byggd på WordPress för maximal enkelhet att redigera innehållet samt för optimal tillgänglighet för Google. Vi tog fram en innehållsstrategi med mål, målgruppsanalys och uppdelning av tänkbart innehåll. Vi tog fram listor med artikeluppslag motsvarande specialister och tog fram en publiceringsplan för både blogg-artiklarna och sociala medier.

Resultat

Resultatet av det första uppdraget blev en väl fungerande hemsida med ökad sökbarhet och större utrymme för varumärket Easy-Laser®. Den reviderade navigeringen på webbplatsen utgår från kundernas behov och deras affär. Bland annat finns tydliga, grafiska, valmöjligheter för besökaren på förstasidan för det användningsområde kunden har för Easy-Laser®. I övrigt kan besökaren välja att navigera genom att utgå från exempelvis applikationsområde eller produktval. Det är enkelt för Damalini själva att ändra, uppdatera och förnya webbplatsen på alla språk. Resultatet av det andra uppdraget är en växande kunskapsbank av bloggartiklar med relevant innehåll som lockar trafik till webbplatsen och skapar affärsnytta för Damalini. Fler presumtiva kunder hittar till webbplatsen, kvaliteten på besökarna ökar och artiklarna skapar engagemang. Skapa hjälper Damalini kontinuerligt med att skapa kunskapsartiklar till bloggen samt mäta och följa upp statistik.

 Här hittar ni den nya bloggen

Är du intresserad av en liknande lösning? Kontakta Erik Ekholm på 031-30 111 50 eller maila erik.ekholm@skapa.se så berättar han mer.