Nike-loggan eller ”The Swoosh”, är en av de bästa och mest kända logotyperna genom tiderna. När det dessutom råkar vara en ung frilansande designer som tagit fram den känns det extra intressant.

Historia
Nikes ”svishande” logodesign skapades 1971 av Carolyn Davidson, en grafisk designstudent vid Portland State University. Den valdes ut av Phil Knight och några andra högt uppsatta från skokedjan Blue Ribbon Sports (BRS). Slutnotan för logotypen var då $35 (uppskattat dagsvärde är $155)! Logotypen designades för ett skomärke och inte för företaget, men ikonspråket och logotypen växte till liv och BRS döptes om till Nike, Inc 1978.

Idén bakom logotypen
Idén bakom Nikes logotype var att återspegla den grekiska gudinnan Nikes segervingar. (Nike kallas Victora i den romerska mytologin och står för Victory/Seger). I dagsläget menar några att logotypen helt enkelt bara står för ”rörelse” och ”förflyttning”. Men, man skulle även kunna föreslå att loggan representerar en löpares fot i startposition, vilket i sig är en ganska bra gissning eftersom den första serien Nike skor gjordes för friidrottare.

Här kan du läsa mer om Nikes historia

  • Art Director

Jag är Art Director med total fokus på online media vilket i sig innebär stor fokus på interaktion och gränssnitt. Ett intuitivt, interaktivt och snyggt gränssnitt på ett system, en applikation eller en webbsida är ofta helt avgörande för dess framgång. Oavsett vad ditt företag sysslar med så värderas det utifrån hur det presenteras, idag mer än någonsin kanske. Om inte formen ger rätt intryck eller lockar till vidare läsning letar besökare på webben vidare efter någon annan som levererar just detta.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *