Få ut så mycket nytta som möjligt av ditt content

För många innebär content marketing endast att skriva relevanta och målgruppsanpassade texter. Men då glömmer man av den del som kommer efter innehållsskapandet som är minst lika viktig – själva publiceringen.  

Content marketing – en process i flera olika steg

Att jobba framgångsrikt med content marketing är ett arbete som innehåller flera olika steg. Först behöver man sätta en innehållsstrategi för att sedan börja lära känna målgruppen som innehållet ska vända sig till. Efter utförd målgruppsanalys behöver man identifiera relevanta ämnen innan man kan skriva texterna, som samtidigt ska anpassas för webben. Eftersom det är ett gediget arbete som ligger bakom ditt content vore det väldigt synd om bara några få fick möjlighet att ta del av det.

Ge din målgrupp flera chanser att upptäcka ditt content  

För att så många som möjligt ska få ta del av ditt content behöver du ge din målgrupp flera chanser att upptäcka dina texter. Det gör du genom att:

  • Publicera dina texter flera gånger i sociala medier. Flödet i sociala medier förändras hela tiden. Har du bråttom eller inte är tillräckligt uppmärksam är det därför stor risk att du går miste om en uppdatering i ditt flöde, och missar då din chans att ta del av värdefullt content. Därför bör du publicera samma content flera gånger. Tänk dock på att publicera med lite mellanrum mellan gångerna och skriva olika beskrivningar till varje publicering.
  • Dela och likea ditt innehåll flera gånger i sociala medier. Ibland räcker det med en like eller delning för att en gammal publicering ska dyka upp i någons nyhetsflöde igen. Det är en liten insats för dig, men kan vara ett stort steg för att sprida ditt content ännu mer. Gå tillbaka till dina tidigare publiceringar och gilla/dela en post varje vecka, så kan det göra stor skillnad för att ytterligare sprida ditt content.

Sprid ditt content på sociala medier på rätt sätt

Nu kanske du tänker att du inte vill vara tjatig eller spamma dina kontakter? Jag vill därför vara tydlig med att det inte är att rekommendera att tex publicera samma inlägg 3 gånger på samma vecka i samma kanal. Men om du sprider ut publiceringarna över tid och i olika kanaler, och dessutom skriver nya beskrivningar till respektive publicering är risken liten att dina inlägg uppfattas som tjat/spam. Detta kan även göra att du lättare kan identifiera vilket innehåll som passar bäst i vilken kanal, och vilken tid på dygnet dina publiceringar får mest uppmärksamhet.

Dessutom, om du har lyckats skapa värdefullt content så är det inte mer än rätt att publicera det fler än en gång, så länge det fortfarande är relevant.   

Behöver du hjälp med publicering i sociala medier? Slå en signal eller skicka ett mail så hjälper jag, eller någon utav mina kollegor på Skapa, dig att hitta den bästa lösningen för just din verksamhet.  

 

Ledig tjänst: Vi söker en copywriter!

Tjänsten som copywriter är en tillsvidareanställning och vi vill gärna att du börjar så snart du kan. Om det här låter intressant, ta gärna kontakt med Erik Ekholm på 0705-532132 eller Lars Andersson på 0709-731763 eller maila ett personligt brev och ditt CV till rekrytering@skapa.se. Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, men senast 10/5.

Läs mer om tjänsten och ansök idag!

  • Copywriter

För mig handlar skrivandet om att vara kreativ från början till slut. Att kunna inspirera, påverka och förändra beteenden genom text är för mig både en spännande och rolig process. Genom att fokusera på content marketing gör man det möjligt för målgruppen att söka upp texten själv, inte tvärtom. Som copywriter ser jag fram emot att synliggöra er och era behov på webben, och därmed göra er digitala kommunikation ännu bättre.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *