Copyright for dummies – en enkel tumregel gällande upphovsrätt

Det är inte ovanligt att man ställer sig frågan om vad man får eller inte får göra när det gäller olika filmer, bilder, texter och ljud på webben. Inte minst i dessa tider när många delar i Sociala Medier helt utan tanke på upphovsrätt.

Foto på dig, tidningsartiklarna om ert företag och fyra-takter musik

Vid ett tillfälle fick jag en fråga av en kund om det var okej att publicera tidningsartiklar som nämnde kundens företag på deras webbplats. Nog borde det vara ok eftersom de var publicerade offentligt?

Är det okej att publicera ett fotografi på dig själv du hittat på någon sida på webben? 2008 tyckte Blondinbella, Isabella Löwengrip, att det borde vara OK.

När det gäller musik kanske du hört det där om att man får lov att “sno 4 takter”?

Producerar bra content till webbsidor

Enkel tumregel vid fråga om vad man får använda

En enkel utgångspunkt för alla typer av upphovsrättsliga frågor är att ställa sig frågan: har du producerat materialet själv? Oavsett om det är foto, film, text eller annat. Om svaret är nej, så har du inte upphovsrätt till det.

Visserligen är copyright-lagar mycket mer komplicerade än så, det finns undantag och dessutom varierar den i olika länder. Men vill man vara säker på att man inte hamnar i tvist är det enklaste; om du inte skapat materialet själv så måste du få ett godkännande från den som har gjort det.

Användningen av tidningsartiklarna, fotot och musiken

Hur var det nu med användningen av foto av dig, tidningsartiklarna om ert företag och det där med 4-takter av musik? Tillbaka till frågorna som ställdes inledningsvis. Nej, du får inte publicera tidningsartiklar utan att införskaffat tillstånd. Det innebär oftast en liten kostnad/licens och givet hur tufft tidningsbranschen har nuförtiden så känns det minst sagt förståeligt att de vill ha ersättning när någon använder material de skapat.

Fick Blondibella använda fotografiet på henne? Nej, hon var inte fotografen och hade därför inga rättigheter att använda bilden. Hon fick en faktura med kostnaden, plus en straffkostnad för otillåten användning som blev 100% påslag. Lagen gällande fotografering är en separat fråga som ofta diskuteras, men skall alltså inte blandas ihop med upphovsrätten.

Komponerar musik på gitarr

Man hör ofta låtar som påminner om andra och mycket musik använder samplingar från andra låtar, så det är väl ändå OK med de där fyra takterna? Nej, man får inte ta, låna eller sno något alls från annans musik. Däremot krävs det kanske lite mer än en ton eller två för att bevisa i en rättegång att man är den ursprungliga upphovsmannen/upphovskvinnan och kanske är det i ett sådant sammanhang som myten om fyra takter har sitt ursprung.

Självklart finns mer att fördjupa sig i kring upphovsrätt, men jag hoppas att detta enkla förhållningssätt kan hjälpa till när man är osäker. Jag stöter ofta på dessa frågor i min roll som strateg och rådgivare när det gäller marknadsföring och kommunikation. Det är ofta aktuellt när vi på Skapa hjälper kunder med Content Marketing och Sociala Medier när det finns behov av bilder. Kan vi hjälpa er med något gällande marknadsföring och kommunikation? Kanske är ni intresserade av hur ni kan få bättre nytta och effekt av er marknadsföring online? Välkommen att kontakta mig på det vis som bäst passar dig; via e-post, telefon 0709-731763 eller via någon av Skapas sociala mediekanaler till exempel Facebook, LinkedIn eller Twitter.

Ledig tjänst: Vi söker en copywriter!

Tjänsten som copywriter är en tillsvidareanställning och vi vill gärna att du börjar så snart du kan. Om det här låter intressant, ta gärna kontakt med Erik Ekholm på 0705-532132 eller Lars Andersson på 0709-731763 eller maila ett personligt brev och ditt CV till rekrytering@skapa.se. Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, men senast 10/5.

Läs mer om tjänsten och ansök idag!

  • Chief Digital Strategist

Det handlar om kommunikation mellan människor. Att förstår vem man kommunicerar med och vad som intresserar dem, att ha en klar bild av vad man vill säga och uppnå, samt kunskap om kanalen dialogen förs i och ett kreativt grepp. I min roll som digital strateg kan hjälpa er med detta för att på bästa sätt utveckla er digitala närvaro! 0709-73 17 63 | lars.andersson@skapa.se

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *