Bevis på att Content Marketing fungerar

För en tid sedan blev jag kontaktad av en journalist på Fokus Väst. Han ville göra en intervju med mig om hur företag bör tänka vad gäller nyhetsbrev. Han hade googlat och hittat min bloggartikel 8 tips för lyckade nyhetsbrev som jag skrivit sedan tidigare och som riktade sig till just företag. Det var ju smickrande så klart, att han ville intervjua mig. Men framför allt var det roligt eftersom det var ett så tydligt bevis på att Content Marketing faktiskt fungerar. Läs vidare, så berättar jag varför!

När din målgrupp söker sig till dig och inte tvärt om – då fungerar din Content Marketing

Journalisten på Fokus Väst sökte upp mig – inte tvärt om. Det är precis så det fungerar med Content marketing. I stället för att du “jagar” dina kunder genom att ringa eller skicka reklam, är det kunderna som söker upp dig.

När du har värdefull information för din målgrupp – då fungerar din Content Marketing

Hur hittade journalisten mig då? Jo, jag fanns på Google med precis den informationen och kunskapen som han var ute efter – anpassad efter rätt målgrupp.

När du syns med rätt innehåll – då fungerar din Content Marketing

Visst är Google fullt av information om nyhetsbrev – men just min information var publicerat i ett sådant forum och på ett sådant sätt att den vann över andra träffar på “tips för lyckade nyhetsbrev” och hamnade därför högt i Googles sökresultat.

När du bjuder in till dialog och har en tydlig call-to-action – då fungerar din Content Marketing

Jag uppmuntrade också mina läsare att kontakta mig och gav dem ett ansikte på vem jag är. Genom att bjuda in till dialog, vara personlig och göra det enkelt att kontakta mig med en tydlig call-to-action, blev steget därifrån inte så långt för journalisten att skicka ett mejl och slå mig en signal.

Glöm inte att analysera din data för att attrahera din målgrupp och förbättra dina resultat

När du väl börjat jobba med ditt innehåll på rätt sätt – glöm då inte att analysera din data för att attrahera din målgrupp och förbättra dina resultat. Med Google Analytics kan du till exempel se vem som besökt din webbplats, hur de kom dit och vad de gjorde där.

Hoppas att du kunde dra nytta av mina tips! Och tack för att du tittade in på Skapas Blogg. Här delar vi regelbundet med oss av kunskap inom Content Marketing, marknadsföring, kommunikation, systemutveckling och en massa annat. Gilla oss på Facebook för att inte missa fler tips!

  • Copywriter

Ett riktigt bra text berör människor och får dem att agera. Som copywriter hjälper jag er ta fram ett relevant innehåll, synliggöra det i digitala medier och väcka känslor hos er målgrupp. Med ett brinnande intresse för språk, kommunikation och reklam ser jag fram emot att hjälpa er nå ut med ert budskap.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *